Google Ads Klikbudget bijhouden in een Google sheet

Google Ads Klikbudget bijhouden in een Google sheet

Het bijhouden van klikbudgetten in Google Ads kan wel eens uitdagend zijn. Budgetten kunnen per maand varieren en er kunnen momenten zijn dat extra budget nodig is ivm speciale dagen zoals Kerst en Sinterklaas.

Daarom is het handig om van tevoren een jaarplanning te maken voor de budgetten. Je hebt dan een overzicht van het te spenderen budget per maand en je kunt bijhouden hoeveel er nog over is. 

Om het jou als adverteerder of bureau makkelijk te maken hebben wij een budget sheet gemaakt in Google Sheets. 

Hoe werkt de budgetsheet?

In de sheet zie je uiteraard de maanden. Je kunt hier de standaard budgetten invullen die je hebt afgesproken met jouw bedrijf of klant. Je kunt eventueel extra budget inplannen voor specifieke seizoenscampagnes of acties.

Je ziet dat het totale budget veranderd als je het standaard of extra budget aanpast. Je hebt dan een mooi overzicht per maand met het te spenderen budget.

In de rechterkolom kun je de daadwerkelijke klikkosten neerzetten. Indien het uitgegeven bedrag lager is dan het totale budget voor die maand dan kleurt het bedrag groen. Als je er overheen zit dan wordt deze rood. 

Je kunt de kosten achteraf invullen maar dan is het wellicht al te laat! Het kan zijn dat je achteraf te veel of juist te weinig uitgegeven hebt. Het is raadzaam om de gemaakte kosten geregeld up te daten zodat je weet of je nog op koers zit of juist gaat overspenden in de lopende maand.

De grafiek links onderin laat visueel zit of je wat betreft spend nog goed zit. Je ziet in één oogopslag in welke maanden je goed zat kwa spend en waar er te veel of te weinig uitgegeven is. Met behulp van deze sheet kun je nog compenseren zodat je over het grotere geheel nog goed uit komt.

In het donkere vlak rechts staat een overzicht van de huidige status:

Wij hopen dat je met deze sheet jouw budgetten beter kunt managen. Benieuwd? Klik dan op de onderstaande button om de Google Sheet te bekijken.

Deze Google sheet is standaard ‘alleen lezen’. Dupliceer deze naar jouw eigen Google account om hem in te vullen.

Heb je vragen of opmerkingen? Laat het weten in de commentaren of neem contact met ons op.

Rob de Wit is online marketing specialist bij Brandforward. Hij heeft zich gespecialiseerd in SEA maar heeft met ruim 10 jaar ervaring ook veel kennis van webontwikkeling, CRO, Webanalytics, Google Tag Manager en website performance tuning.

Deel dit artikel op:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
4 1 stem
Artikel Rating
Abonneer
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments

Meer weten over wat voor jou de mogelijkheden zijn?

Bij ons kun je altijd terecht voor campagnes, webontwikkeling, online marketing advies en meer. Of je nu klein of groot bent, we staan voor je klaar.

Neem contact met ons op!

Vul het onderstaande formulier in als je een vraag hebt over één van onze diensten.

Heb je hulp nodig?

Loop je ergens tegen aan met Google Ads? Wij kunnen jou daarbij helpen! Alle 'kleine' problemen lossen wij gratis voor je op!