6 tips voor het bouwen van betere landingspagina’s

6 tips voor het bouwen van betere landingspagina’s

Om meer leads of sales te genereren is de landingspagina verreweg het belangrijkste. Daar moet de conversie immers plaats vinden. Wij geven je 6 tips die jou helpen om optimale landingspagina’s te bouwen. Zo kun je het meeste halen uit jouw online marketing campagnes.

1. Start met de belofte en een duidelijke propositie

Content die lager in de pagina staat wordt het minst gelezen. Bezoekers scrollen in veel gevallen weinig. De kern van je boodschap kun je daarom het beste bovenin de pagina zetten in een opvallend groot font.

Het werkt goed als je met de belofte het gevoel aanspreekt van de bezoeker. Bezoekers kijken namelijk op 2 manieren naar pagina’s:

  • Rationeel (kijken naar prijs, features etc)
  • Emotie: welk gevoel krijgt de bezoeker bij jou als bedrijf

Het rationele gedeelte zit in het grootste gedeelte van het brein (Neocortex) en is het ‘jongste’ gedeelte. Hier worden zaken overwogen zoals prijs en features. Mensen kunnen doorgaans makkelijk weerstand bieden aan rationele beslissingen aangezien dit te beredeneren is.

Het zoogdierenbrein (Limbisch brein) is een stuk kleiner en is tevens een stuk ouder. Hierin worden emoties geregeld. Dit bepaalt meer het gevoel wat een bezoeker heeft bij jouw product of dienst. Deze overwegingen gaan in veel gevallen instinctief en er is minder goed weerstand aan te bieden.

Mensen nemen veelal beslissingen op basis van hun gevoel. Rationele zaken zoals prijs en features kunnen minder zijn dan een concurrent maar als je de juiste snaar weet te raken bij de bezoeker dan is de kans groot dat ze jou in zee gaat.

Het is dus makkelijker om te concurreren op emotie dan op rationele zaken als je deze goed over weet te brengen.

brein 1

2. Blijf to-the point: gebruik compacte content

Een valkuil is het schrijven van ellenlange teksten. Je bent zelf enthousiast over je product of dienst dus je wilt er zo veel mogelijk over vertellen. Bezoekers op landingspagina’s willen graag in 1 oogopslag zien of het aansluit bij hun wensen. Vaak hebben ze ook meerdere aanbieders in tab’s open staan en zijn ze bezig met het vergelijken van aanbieders.

Blijf bij commerciële pagina’s to-the-point en verwerk alleen de kern in je content. Als vuistregel kun je 3 tot 5 regels aan tekst gebruiken.

Pagina’s waarbij je wilt informeren (zoals blog’s, howto’s) kunnen uiteraard langer zijn. De mensen willen informatie tot zich nemen en daar kun je wel de tijd en schermruimte nemen om zaken te verduidelijken.

3. Gebruik geen conflicterende call-to-actions

Het doel van een landingspagina is de bezoeker over te laten gaan tot actie. Dit kan bijvoorbeeld een aankoop of een webformulier invullen zijn. Deze call-to-actions (CTA) kun je achter een opvallende button zetten. 

Als je verschillende CTA’s op 1 pagina zet dan weet de bezoeker niet wat hij moet doen. Leg de focus op 1 actie die de bezoeker uit moet voeren.

4. Geef aan wat jou uniek maakt (USP)

Het meest lastige zijn de Unique Selling Points (USP). Dit zijn de punten die jouw product of dienst uniek maken t.o.v. de concurrentie. Vaak worden deze USP’s als bulletpoints getoond.

Vaak zie je toch wel een beetje de open deuren zoals:

  • Gratis verzending
  • Persoonlijk contact
  • De goedkoopste


Dit zijn USP’s die gebruikt worden door 95% van de websites en webshops. Het is beter om goed te kijken waar je echt (bijna) uniek in bent. Je kunt als extra-bonus het zoogdierenbrein aanspreken. Denk hierbij aan:

  • Iets zeggen over bijvoorbeeld besparen van tijd
  • Hoe jouw product het leven van de bezoeker kan verbeteren of vergemakkelijken

5. Gebruik geen lange formulieren

Je kent ze vast wel: van die webformulieren die alles van je vragen zoals Naam, adres, telefoonnummer, email, geboortedatum etc.

De meeste mensen zijn vrij ongeduldig en het invullen van lange formulieren vinden zij vermoeiend. Formuliervelden die de bezoeker niet direct weet (zoals geboortedata of accountnummers) zijn doorgaans echte afhaakmomenten.

Vraag alleen het noodzakelijke. In de meeste gevallen is dat naam + telefoonnummer.

6. Experimenteer met squeeze pages

Soms (niet altijd) kan een squeeze page goed werken. Dit is een afleidingsvrije pagina waarbij de topnavigatie en de footer verwijderd is. Je voorkomt dat de bezoeker afdwaalt naar andere pagina’s waar de boodschap en CTA minder aanwezig zijn. Je forceert de bezoeker eigenlijk om een actie uit te voeren of om de site te verlaten.

Zoals eerder gezegd: squeeze pages kunnen prima werken maar het kan ook een averechts effect hebben. Daarom is het belangrijk dat conversiemeting goed is ingericht. Daarnaast kun je ook A/B testen inrichten om erachter te komen welk type pagina (normale pagina versus squeeze page) beter converteert.

Google Optimize is een gratis tool van Google om A/B testen mee uit te voeren. Wil je meer features en gebruiksvriendelijker A/B testen inrichten? Kijk dan vooral ook eens naar Visual Website Optimizer (VWO).

Rob de Wit is online marketing specialist bij Brandforward. Hij heeft zich gespecialiseerd in SEA maar heeft met ruim 10 jaar ervaring ook veel kennis van webontwikkeling, CRO, Webanalytics, Google Tag Manager en website performance tuning.

Deel dit artikel op:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
5 1 stem
Artikel Rating
Abonneer
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments

Meer weten over wat voor jou de mogelijkheden zijn?

Bij ons kun je altijd terecht voor campagnes, webontwikkeling, online marketing advies en meer. Of je nu klein of groot bent, we staan voor je klaar.

Neem contact met ons op!

Vul het onderstaande formulier in als je een vraag hebt over één van onze diensten.

Heb je hulp nodig?

Loop je ergens tegen aan met Google Ads? Wij kunnen jou daarbij helpen! Alle 'kleine' problemen lossen wij gratis voor je op!

blije mevrouw

Een maatwerk design website

vanaf €19,95 per maand!