Er zijn verschillende manieren om bestaande klanten opnieuw te bereiken. Zo kun je ze een digitale danwel fysieke direct mailing sturen. Sinds kort is er een nieuwe manier in Google Ads mogelijk: Customer Match ofwel E-mail remarketing. Hierbij kun je E-mail adressen van bestaande klanten aan remarketing-lijsten toevoegen. Vervolgens kun je deze klanten retargeten op de volgende kanalen:
In de toekomst komt hier wellicht het display netwerk bij.
Het begint met het identificeren van klantgroepen. Je kunt ervoor kiezen om alle klanten te retargeten met een generieke campagne maar het is doorgaans effectiever om klanten in te delen in specifieke producten of productgroepen. Hiermee kun je de advertenties specifieker maken voor deze klanten waardoor de kans dat ze klikken en converteren groter is.
Deze E-mail adressen worden vervolgens aan remarketing-lijsten toegevoegd waarna Google deze adressen gaat analyseren of er ‘Google accounts’ in deze lijst staan. Alleen dit type accounts zijn te bereiken met E-mail remarketing.
Om E-mail remarketing te laten werken is een aanzienlijk volume aan Google accounts nodig in deze lijsten omdat anders het aantal vertoningen te laag zal zijn. Om deze reden werkt het ook beter bij B2C dan bij B2B. Bedrijven gebruiken vaker een eigen mailsysteem zoals Exchange waardoor de kans kleiner is dat dit ook Google accounts zijn.
Vervolgens kunnen deze klanten worden bereikt met bestaande campagnes of specifieke campagnes.
Ga in Google Ads naar ‘Gedeelde bibliotheek‘ en vervolgens naar ‘Doelgroepen”. Klik op ‘+ lijst voor remarketing‘ en kies ‘E-mail adressen van klanten‘.
Vul vervolgens de naam en duur van het lidmaatschap in en selecteer de .csv met E-mail adressen.
Geef altijd een logische naam aan remarketing-lijsten om verwarring te voorkomen. Kies vervolgens ‘Lijst uploaden en opslaan‘. Het kan vervolgens 1 of meerdere dagen duren voordat de lijst gevuld is.
Vink ook aan dat ‘de gegevens zijn verzameld en worden gedeeld met Google in overeenstemming met het beleid van Google‘. Dit komt er in het kort op neer dat de E-mail adressen middels opt-in verkregen dienen te zijn. Lijsten van derden gebruiken in E-mail remarketing is uiteraard niet toegestaan!
De lijsten kun je toevoegen aan bestaande campagnes of advertentiegroepen om een bodsaanpassing te maken voor deze doelgroep. Bestaande klanten kennen jouw merk immers al dus het kan lonen om een hogere CPC op deze specifieke doelgroep te bieden. Je kunt deze lijsten toevoegen op campagne-niveau of advertentiegroep-niveau. Bepaal van tevoren of je deze klanten campagne-breed wilt benaderen of specifiek per advertentiegroep.
Selecteer ‘Alleen bieden’. Met deze instelling kun je op deze specifieke doelgroep(en) bodsaanpassingen maken. Op deze manier blijft de normale targeting in stand. ‘Targeten en bieden’ kies je als je de advertenties alleen aan de personen in de remarketing-lijsten wilt tonen in een specifieke campagne voor deze doelgroep.
Hierna kun je voor deze doelgroep een bodaanpassing instellen.
Je kunt ook campagnes inrichten voor E-mail remarketing. Je kunt hiermee specifieke aanbiedingen maken voor deze doelgroepen. De procedure is hetzelfde als hier boven beschreven alleen moet er gekozen worden voor ‘Targeten en Bieden‘. Op die manier worden advertenties alleen vertoond aan personen in deze lijst (en).
Gebruik je locatie-targeting op steden of provincies? Dan kun je overwegen om deze uit te breiden naar heel Nederland. Met remarketing target je namelijk bestaande klanten en het maakt in principe niet uit op welke locatie deze klant zich begeeft.
E-mail remarketing kan goede resultaten opleveren. Bedenk hierbij wel dat de E-mail lijsten vrij groot moeten zijn om voldoende volume te kunnen creëren. Google zelf retarget al vanaf 100 adressen maar wij adviseren een minimum van 1000. B2B is lastiger aangezien de kans kleiner is dat een E-mail adres in de lijst ook een Google adres is.
Meer weten over E-mail remarketing? Neem dan contact met ons op.