Uitsluitingen zijn erg belangrijk in campagnes. Zonder uitsluitingen toe te voegen is de kans groot dat je veel irrelevant verkeer krijgt uit bijv. jouw Google Ads campagne. Je betaald voor iedere klik dus dat is uitermate zonde.
In bepaalde situaties kan het uitsluiten van plaatsnamen de kwaliteit van het verkeer aanzienlijk verbeteren.
Een voorbeeld
Stel: Je hebt een kapsalon in Utrecht en je wilt meer mensen die een afspraak maken. Je start een Google Ads campagne met o.a. het zoekwoord “kapsalon”. Deze campagne target je op de stad Utrecht.
Indien mensen in Utrecht zoeken op “Kapsalon” of “Kapsalon Utrecht” dan zullen jouw advertenties vertoond worden. Dit zijn relevante zoekvragen. Er zullen in Utrecht echter ook veel mensen zijn die bijvoorbeeld werken in Amsterdam en thuis zoeken op “Kapsalon Amsterdam”. Jouw campagne zal voor deze zoekvraag ook advertenties tonen. Deze zijn uiteraard minder relevant aangezien de zoeker specifiek op zoek is naar een kapsalon in een andere plaats. Je betaald hier wel de klikkosten (CPC) voor indien er op deze advertenties geklikt wordt.
Je kunt dit oplossen door alleen op het zoekwoord “Kapsalon Utrecht” te bieden. Bezoekers verwachten tegenwoordig echter dat Google slim genoeg is om hun locatie te bepalen. Op het zoekwoord “Kapsalon Utrecht” zal veel minder volume zitten dan op alleen “Kapsalon”
Alle plaatsen behalve de targetlocatie uitsluiten
De meest elegante oplossing is om alle plaatsen in Nederland uit te sluiten behalve de te targeten locatie(s). Begin met het downloaden van dit bestand en open deze in een teksteditor:
Download lijst met Nederlandse plaatsnamen (6021)
Om het jou makkelijk te maken hebben wij alle plaatsen in dit bestand tussen quotes geplaatst. Als je deze toevoegt aan de uitsluitingslijst dan worden ze als zinsdeel toegevoegd.
Verwijder de locatie(s) waarop je de campagnes target uit de lijst. Anders worden er ook zoekvragen voor jouw target locatie uitgesloten en dat is uiteraard niet wat je wilt.
Open nu het Google Ads dashboard en:
Voeg vervolgens een uitsluitingslijst toe door op de blauwe plus te klikken. Geef deze lijst een naam, bijvoorbeeld “Plaatsen A”.
Binnen Google Ads kan een uitsluitingslijst maximaal 5000 woorden bevatten. De lijst bevat 6021 plaatsen dus we moeten dat over meerdere uitsluitingslijsten verdelen.
Selecteer in de teksteditor de eerste 4000 plaatsen. De meeste teksteditors hebben regelnummers dus daar kun je aan zien hoeveel je er geselecteerd hebt. Kopieer en plak deze selectie vervolgens in de uitsluitingslijst “Plaatsen A”. Herhaal deze stap voor de overige plaatsen in een nieuwe lijst “Plaatsen B”
Het enige wat er nog moet gebeuren is dat de lijsten nog moeten worden gekoppeld aan de juiste campagnes. Selecteer de lijst en kies dan “toepassen op campagnes”. Hier kun je kiezen voor welke campagnes de uitsluitingslijst geldt. Dit moet uiteraard voor beide uitsluitingslijsten gebeuren.
Heb je een vraag of kom je ergens niet uit? Neem dan contact met ons op!