Tool review: LeadInfo – Herken zakelijke bezoekers

Leestijd: minuten

Je hebt een website of webwinkel en je hebt bijvoorbeeld Google Analytics draaien. Je hebt dan een mooi overzicht van wat bezoekers doen op jouw website. Je ziet wat ze bekijken, hoe lang ze op de pagina’s blijven en waar ze vandaan komen. Je ziet niet welke bedrijven er op jouw website zijn geweest. LeadInfo heeft hier een oplossing […]

Je hebt een website of webwinkel en je hebt bijvoorbeeld Google Analytics draaien. Je hebt dan een mooi overzicht van wat bezoekers doen op jouw website. Je ziet wat ze bekijken, hoe lang ze op de pagina’s blijven en waar ze vandaan komen. Je ziet niet welke bedrijven er op jouw website zijn geweest. LeadInfo heeft hier een oplossing voor.

LeadInfo kan zakelijke bezoekers herkennen en deze weergeven in het Leadinfo dashboard. Hier zit dan ook meteen een beperking in: als jij je richt op consumenten dan heb je zeer waarschijnlijk niets aan deze tool. Particulieren worden er namelijk uitgefilterd zodat je alleen maar de bedrijven ziet. Als jouw bedrijf zich wel richt op zakelijke gebruikers (B2B) dan kan deze tool zeer interessant zijn.

 

Implementatie

LeadInfo toevoegen op jouw website of webshop kan met een simpel stukje code. Deze kan rechtstreeks worden toegevoegd maar je kunt dit ook doen met bijv. Google Tag Manager.

 

Het Dashboard

leadinfo dashboardv3

In het dashboard zie je een lijst van bedrijven die jouw website bezocht hebben. Uit privacy-overwegingen zijn deze verwijderd uit de screenshots.  Het overzicht is heel basic met o.a. een kaartje van de locaties van bezoekers, de bedrijfsgrootte en in welke branches deze bedrijven actief zijn.

 

De Inbox

LeadInfo werkt met een inbox waarin je alle herkende bedrijven overzichtelijk onder elkaar ziet staan. Je kunt hier ook filteren op specifieke dagen zoals alleen vandaag, vorige week of in de maand mei.

leadinfo dashboard

In de inbox zie je een overzicht van alle bedrijven die herkend zijn door LeadInfo. Ook zie je uit welk land zij vandaan komen. Een handige feature is om bezoekers te labelen. Je kun klanten, leveranciers etc. labelen om deze uit te sluiten van het overzicht. Ook kun je bedrijven die vaak terug komen maar nog geen klant zijn labelen. Dit zijn dan hot-leads.

Onder ieder bedrijf zie je ook een gekleurde balk. In het screenshot is dit een gele balk. Deze balk geeft aan hoe vaak de bezoeker op jouw website komt t.o.v. de rest van de bezoekers. Hiermee herken je in 1 oogopslag welke bezoekers potentieel interesse hebben jouw producten of diensten.

Per bedrijf zie je ook informatie zoals:

  • Wanneer het bedrijf is opgericht
  • waar ze gevestigd zijn
  • Eventuele financiële gegevens indien deze bekend zijn
  • Contactgegevens zoals vestigingsadres, LinkedIn account, telefoonnummers en E-mailadressen.

Je kunt per bedrijf opmerkingen neerzetten. Dit is met name handig als je een sales team heeft die leads opvolgt. Je kunt dan bijvoorbeeld daarin vermelden dat de lead al benaderd is zodat een andere medewerker dit niet nogmaals gaat doen.

leadinfo pageviews

Je ziet welke pagina’s er bekeken zijn en hoe lang. De tijd is een indicatie dat een bezoeker de pagina interessant vindt. Dit is uiteraard niet helemaal waterdicht: iemand kan de pagina open hebben staan en weggelopen zijn voor een bakkie koffie.

Ook zie je de bron waar vandaan de bezoeker gekomen is:

  • Direct: Iemand heeft de URL ingetikt in de browser
  • Organisch: iemand is binnen gekomen via een normaal zoekresultaat
  • Google Ads: Iemand is binnen gekomen via een Google Ads campagne

Er is een integratie met Google Ads mogelijk zodat je extra informatie kunt zien bij bezoekers die via Google Ads zijn binnen gekomen. Je ziet dan o.a. de advertentiegroep / campagne die de bezoeker aangeleverd heeft.

De volgende integraties zijn ook mogelijk:

  • Exact Online
  • PerfectView
  • Pipedrive
  • Salesforce
  • Slack
  • Teamleader
  • Zapier
  • Zoho

 

Triggers

leadinfo trigger

Een interessante feature zijn de triggers. Hiermee kun je bezoekers automatisch labelen als ze aan bepaalde criteria voldoen. Op zo’n beetje alle eigenschappen van bedrijven die je in de inbox ziet kun je een trigger maken. Labelen op aantal bezoeken is natuurlijk heel triviaal maar je kunt hier bijvoorbeeld ook vestigingsplaatsen, aantal medewerkers en rechtsvorm aan toevoegen. Op deze manier kun je het specifieker maken. Hierbij geldt natuurlijk wel dat deze informatie ook bij de bronnen zoals KVK bekend moeten zijn.

 

LeadGen forms

Tot slot is er de mogelijkheid om lead generation formulieren aan jouw website toe te voegen. Dit is een widget die onderin jouw website komt te staan. Daarbij verwelkom je de bezoeker inclusief bedrijfsnaam waarbij zij de mogelijkheid hebben om contact op te nemen. Dit is meer een nice-to-have maar in de praktijk gebruik je dit niet zo veel. Bezoekers zijn er namelijk niet altijd van gediend dat ze herkend worden.

 

Mag dit zo maar volgens de AVG?

Dit was uiteraard de eerste vraag die wij stelden aan LeadInfo en zij hebben het grondig uit laten zoeken door gespecialiseerde juristen. Als je LeadInfo gaat gebruiken dan is er een verwerkersovereenkomst tussen jou een LeadInfo om het AVG-proof te maken. Het is uiteraard wel raadzaam om LeadInfo op te nemen in het privébeleid.

 

Conclusie

LeadInfo is echt een heel mooie tool maar het is niet voor iedereen geschikt. Als jouw bedrijf zich voornamelijk richt op particulieren dan heb je weinig aan deze tool. Ook moet je bereid zijn om de bedrijven die herkend zijn op te volgen. Niet iedere ondernemer heeft hier trek in maar als je al een salesteam hebt dan is LeadInfo haast onmisbaar. Je hebt realtime inzicht in de bedrijven die jouwe website bezoeken en je kunt gemakkelijk contact met ze opnemen. Uiteraard moet je hier wel creatief mee om gaan. Je kunt bezoekers niet meteen gaan bellen met de boodschap “Ik zie dat je nu op mijn website zit dus ik dacht: ik bel je even op”. Dit kan namelijk wel een beetje als ‘big brother’ overkomen.

Met de labels en triggers kun je het kaf van het koren scheiden. Je wilt namelijk alleen energie steken in bedrijven die echt geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten. Al met al een prima tool!

Delen:

Meer weten?

Heb je een vraag, loop je ergens tegenaan of wil je meer weten over onze diensten?