Conversiontracking in Contact Form 7 met Google Tag Manager
Contactform 7 is een fijne plugin om contactformulieren te bouwen in WordPress. Conversiemeting ging tot nu toe goed doordat je met on_sent_ok een datalayer event kon sturen welke opgepakt werd door Google Tag Manager. Dit zag er zo ongeveer uit:
Vervolgens kon je in GTM een trigger laten vuren op dit event waarna tags verzonden werden naar bijvoorbeeld Google Ads of Google Analytics.
Helaas is on_sent_ok sinds kort ‘depricated’ wat inhoudt dat on_sent_ok nu nog wel werkt maar dat het in de nabije toekomst (eind 2017) niet meer. Gelukkig stuurt Contactform 7 nu zelf datalayer events wat in principe nog beter is dan de oplossing met on_sent_ok.
Je kunt het binnen Contactform 7 op twee manieren gebruiken:
Triggeren op alleen het datalayer event: Als je geen onderscheid hoeft te maken tussen de verschillende formulieren (bijv. algemeen contact en leadform)
Triggeren op het datalayer event met het formID: Als je voor ieder form een losse trigger en tag wilt maken. Dit geeft uiteindelijk het beste inzicht omdat je de specifieke doelen en conversies kunt meten.
Contact form 7 Datalayer events met DuracellTomi’s plugin
De hieronder beschreven manier werkt door middel van datalayer events. Hierin wordt o.a. het formulier ID meegestuurd zodat er per formulier losse conversietags gevuurd kunnen worden. Deze datalayer events zitten standaard niet in Contact form 7 maar gelukkig is er een plugin die dit wel doet: Duracell Tomi’s GTM plugin. Deze plugin zorgt er tevens voor dat de GTM containertag op de juiste manier op de website komt te staan. Belangrijk: Indien je GTM op een andere manier geïmplementeerd hebt (bijv. direct in de code) dan dien je deze te verwijderen. Dit om te voorkomen dat de container dubbel geladen wordt.
Om de datalayer events aan te zetten in deze plugin dien je het vinkje bij ‘Contact form 7’ aan te zetten bij integrations:
Meer informatie / plugin downloaden: Duracell Tomi GTM
Alle formulieren meten met 1 trigger
Het event wat Contactform 7 gebruikt heet
gtm4wp.contactForm7Submitted. Binnen Tag Manager maak je de volgende trigger aan:
Deze trigger wordt geactiveerd door alle aangepaste gebeurtenissen. Vervolgens maak je een tag aan voor bijvoorbeeld Google Ads om de juiste tag te vuren als de trigger actief wordt:
Nu is het alleen nog een kwestie van de wijzigingen doorvoeren in Tag Manager en voila: de conversies worden gemeten.
Verschillende conversies meten aan de hand van het formID
Het is in de meeste gevallen wenselijk om conversies en doelen per formulier los te meten. Dit kan doordat het formID als variabele wordt meegegeven in de datalayer door contact form 7.
Om deze variabele eruit te vissen moet er een Tag Manager een nieuwe variabele gemaakt worden. Voeg een nieuwe variabele toe in Tag Manager en geef deze een naam, bijvoorbeeld ‘wpcf7Formid’. Als type kies je voor ‘variabele voor gegevenslaag’. Sla de variabele op en keer weer terug naar de trigger.
Het Contact form 7 contactform ID kun je vinden in WordPress bij ‘Contact’ in het linker menu:
Noteer de formID’s waarvoor je triggers wilt maken. In de trigger voeg je tot slot het filter toe waardoor de trigger alleen afgaat bij een specifiek formulier, bijv. het formulier met ID 6929:
In plaats van dat de trigger op alle gebeurtenissen geactiveerd wordt kiezen we nu de variabele die we zojuist aangemaakt hebben met daarbij het formID als waarde (6929).
Maak tot slot losse tags aan per formulier, bijvoorbeeld voor Google Ads conversion tracking:
Wil je ook conversies meten in Contact form 7 maar je komt er niet helemaal uit? Neem dan contact met ons op!
Contactform 7 conversiemeting door ons in laten regelen?
Kom je er niet uit of heb je zelf geen tijd om de Contactform 7 conversion tracking in te regelen? Geen nood! Voor slechts €150 (excl. BTW) zorgen wij ervoor dat het meten van conversies soepeltjes loopt op jouw website!
Wat gaan wij allemaal doen?
Configureren WordPress
Inrichten Google Tagmanager
Juiste datalayers instellen
Conversies instellen in Google Ads
Google Analytics events / doelen instellen (indien gewenst)
Uitgebreid testen of alles naar behoren werkt
Wat kost het?
éénmalig €195
(€235,95 incl. BTW)
Doorlooptijd
1 werkdag
Rob de Wit is online marketing specialist bij Brandforward. Hij heeft zich gespecialiseerd in SEA maar heeft met ruim 10 jaar ervaring ook veel kennis van webontwikkeling, CRO, Webanalytics, Google Tag Manager en website performance tuning.
Deel dit artikel op:
51stem
Artikel Rating
Abonneer
Inloggen met
Inloggen met
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments
Meer weten over wat voor jou de mogelijkheden zijn?
Bij ons kun je altijd terecht voor campagnes, webontwikkeling, online marketing advies en meer. Of je nu klein of groot bent, we staan voor je klaar.