Belangrijke wijziging Google Ads: In de toekomst maar één eigenaar per account mogelijk

Belangrijke wijziging Google Ads: In de toekomst maar één eigenaar per account mogelijk

Google heeft vandaag (09-06-2020) een belangrijke wijziging doorgevoerd: vanaf heden kan een Google Ads account maar één manageraccount hebben die eigenaar is van dat account.

Wat houdt dit precies in?

Binnen Google Ads is het mogelijk om een MCC ofwel een Multi Client Center te gebruiken. Binnen een MCC kun je gemakkelijk meerdere accounts beheren. MCC’s worden veel gebruikt door online marketing bureau’s en bedrijven die adverteren op Google Ads en meerdere MCC’s nodig hebben voor specifieke doeleinden.

Tot op heden konden meerdere MCC’s eigenaar zijn van een klant-account. Vanaf vandaag kan er maar 1 MCC eigenaar zijn van een Google Ads account. 

Uiteraard kunnen meerdere MCC’s wel toegang hebben tot een specifiek account maar niet met eigenaarsrechten. Wel bijv. lezen en schrijven maar dan zonder de specifieke eigenaarsrechten.

60 dagen om het eigenaarschap te bepalen

Vanaf vandaag kunnen er al niet meer meerdere MCC’s aan een account worden toegevoegd. Indien jouw Google Ads account wel in meerdere MCC’s staat dan heeft Google 60 dagen de tijd gegeven om een eigenaar te kiezen.

Na 60 dagen gaat Google de eigenaar kiezen en dit kan in sommige situaties vervelend uitpakken.

Waarom kan dit vervelend zijn?

Veel online marketing bureau’s hebben in het verleden klanten overgenomen van andere bureau’s. In een aantal gevallen staat het oude marketingbureau ook nog als eigenaar van het account van deze klant.

Het is niet ondenkbaar dat Google nadat de 60 dagen verstreken zijn het verkeerde account eigenaar maakt van het klantaccount. Het is dan weer een flinke klus om ervoor te zorgen dat je weer eigenaar wordt van het account. Dan moet jij (of de klant) contact op gaan nemen met het oude bureau om jou weer als eigenaar aan te wijzen.

Hoe kun je het eigenaarschap controleren en wijzigen?

Het volgende moet er gebeuren om te bekijken of er accounts zijn met meerere eigenaren:

  1. Log in op jouw Google Ads-manageraccount.
  2. Klik in het linkermenu op Instellingen.
  3. Klik onder ‘Subaccountinstellingen’ op het icoon Kolommen boven de tabel.
  4. Selecteer de kolom Eigenaar.
  5. Klik op Toepassen.
  6. Controleer of er in de kolom ‘Eigenaar’ accounts staan met meerdere eigenaren.
  7. Klik op de dropdownpijl in de kolom ‘Eigenaar’ voor het betreffende account en selecteer de manager die je wilt aanwijzen als de eigenaar.

Je hebt tot 7 augustus 2020 om het eigenaarschap te bepalen!

Rob de Wit is online marketing specialist bij Brandforward. Hij heeft zich gespecialiseerd in SEA maar heeft met ruim 10 jaar ervaring ook veel kennis van webontwikkeling, CRO, Webanalytics, Google Tag Manager en website performance tuning.

Deel dit artikel op:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
5 1 stem
Artikel Rating
Abonneer
Abonneren op
guest
2 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest op gestemd
Inline Feedbacks
View all comments

Meer weten over wat voor jou de mogelijkheden zijn?

Bij ons kun je altijd terecht voor campagnes, webontwikkeling, online marketing advies en meer. Of je nu klein of groot bent, we staan voor je klaar.

Neem contact met ons op!

Vul het onderstaande formulier in als je een vraag hebt over één van onze diensten.