Wel of niet bieden op je eigen merknaam in Google Ads?

Leestijd: minuten

Veel klanten vragen ons wat het doel is van het bieden op hun eigen merknaam. De redenatie is dat zoekopdrachten op de merknaam van de klant toch wel als organisch resultaat getoond worden aan de zoeker. Waarom zouden ze dan in hemelsnaam geld (CPC) gaan betalen voor deze bezoekers? In dit artikel lees je 5 redenen waarom het wel een goed idee is om op je eigen merknaam te bieden.

1. Blijf de concurrentie voor

Organisch kan een klant op positie 1 ranken maar in veel gevallen staan er 3 tot 4 betaalde resultaten boven. Concurrenten kunnen bieden op jouw merknaam waardoor ze alsnog boven het organische resultaat komen te staan. Of het verstandig is om op de merknaam van een concurrent te bieden is een heel andere discussie uiteraard. In mijn ogen heeft het weinig zin omdat mensen die zoeken op de merknaam van een concurrent al een (sterke) relatie hebben met dit merk. De kans is in veel gevallen klein dat ze dan switchen naar een andere aanbieder. Het is wel een feit dat bieden op concurrentie vaak gebeurt.

2. Als de domeinnaam nog niet geindexeerd is

Als je net gestart bent met een nieuwe domeinnaam dan kan het een tijd duren voordat jouw website verschijnt in de organische zoekresultaten. Het kan lang duren (enkele weken tot maanden) voordat mensen je kunnen vinden op jouw merknaam. In dit geval kan bieden op je eigen merknaam ook in Google Ads een goede oplossing zijn. 

3. Meer extensies bij betaalde resultaten t.o.v. organisch

Bij organische resultaten is het aantal extensies beperkt. Extensies zijn toevoegingen aan het zoekresultaat zoals extra links naar de categoriepagina’s. 

Bij advertenties kun je deze sitelinks zelf bepalen. Naast de sitelinks kun je ook o.a. de volgende extensies toevoegen:

  • Telefoonnummer
  • Adres
  • Highlights
  • Producten promoten
  • Prijzen tonen


Met deze extensies kun je meer vertellen over wat de zoeker kan verwachten bij jou. Daarnaast neemt de advertentie meer ruimte in dan een organisch resultaat waardoor deze meer op valt. Dit is weer goed voor de CTR en uiteindelijk ook de kwaliteitsscore.

4. Sitelinks bij het resultaat zelf kiezen

De hierboven genoemde sitelinks kun je bij de organische resultaten niet zelf kiezen. Google bepaalt volledig wat er bij dat resultaat komt te staan. Het kan voorkomen dat de verkeerde links bij het resultaat staan. Zo kan er een oude blogpost als link zijn opgenomen terwijl je daar juist een productcategorie wilt tonen.

Met sitelinks kun je zelf bepalen welke links er getoond worden bij een advertentie.

5. Lage kosten, hoge conversieratio

Bieden op je eigen merknaam kost doorgaans minder dan op andere generiekere thema’s. De CPC van deze zoekwoorden is erg laag. Google herkent aan de domeinnaam en de content dat jij de eigenaar bent van de merknaam.

Het zijn veelal mensen die jouw merk al kennen die hierop zoeken. De kans op conversie is daarom ook hoger. Bij vrijwel al onze klanten zien we een significant hogere CTR + conversieratio in branded searches t.o.v. generieke advertentiethema’s.

Conclusie

Bieden op je eigen merknaam  is in veel gevallen een goed idee. Het is dan wel belangrijk om conversies op merknaam (branded conversions) apart op te nemen in rapportages en dashboards om zo te voorkomen dat er een vertekend beeld ontstaat. De branded conversies hebben immers vaak een lagere CPA dan reguliere advertentiethema’s. De mensen die zoeken op jouw merknaam hebben al een relatie met jouw merk of zijn aangeraden door iemand. Dit kan de overall CPA wellicht onterrecht drukken.

Delen:

Meer weten over Google Ads?

Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen bij het adverteren op Google Ads?