De CTR (Click Through Rate) is een belangrijke waarde binnen Google Ads. Het bepaalt in hoge mate de effectiviteit van je advertentie en ook voor een goede kwaliteitsscore is de CTR een relevant percentage. De CTR is het percentage mensen dat klikt op je advertentie nadat zij deze advertentie hebben gezien. Hoe hoger de CTR, […]
De CTR (Click Through Rate) is een belangrijke waarde binnen Google Ads. Het bepaalt in hoge mate de effectiviteit van je advertentie en ook voor een goede kwaliteitsscore is de CTR een relevant percentage. De CTR is het percentage mensen dat klikt op je advertentie nadat zij deze advertentie hebben gezien. Hoe hoger de CTR, des te groter de relevantie van de advertentie voor de bezoekers zal zijn.
Door een zo hoog mogelijke CTR te realiseren betaalt een adverteerder minder en komt de advertentie hoger in de resultaten te staan. Wat een goede CTR is, verschilt per branche en is dus niet exact aan te geven, maar Google vergelijkt advertenties die bieden op dezelfde zoekwoorden voortdurend. Het is dus zaak om te zorgen voor een goede CTR. Bekijk vijf manieren om de CTR te verhogen en haal meer rendement uit je Google Ads-campagnes!
Als een advertentie niet relevant is voor een bezoeker, dan zal men niet geneigd zijn erop te klikken. Mensen die wel klikken, zijn waarschijnlijk weer snel weg van je site, omdat ze er niet vinden wat ze zoeken. Selecteer de zoektermen waarop je wilt adverteren daarom zeer zorgvuldig. Word liever gevonden op minder zoekwoorden, maar wel met een hoge relevantie dan andersom. Probeer dus zo specifiek mogelijk te zijn en vermijd brede zoekwoorden. Hoe specifieker de advertentie, des te hoger over het algemeen de CTR.
Als zoektermen in je advertentie terugkomen, wordt de advertentie relevanter voor een bezoeker, omdat hij ziet dat op jouw website geboden wordt wat hij zoekt. Bovendien wordt het matchende zoekwoord vetgedrukt weergegeven, waardoor je advertentie beter opvalt tussen de andere advertenties.
Wanneer je de bezoeker aanzet tot actie, zal men sneller geneigd zijn te klikken. Schrijf daarvoor in de gebiedende wijs en voeg waar mogelijk ook een tijdsafhankelijke term toe: ‘Bestel nu’, ‘Profiteer meteen’, of ‘Ontvang direct’ zijn enkele voorbeelden. Het toepassen van een call-to-action is een bewezen effectieve wijze om een hogere CTR te realiseren. Schrijf verder zo concreet en duidelijk mogelijk, benoem feiten. Kijk ook wat je concurrenten doen, want je doel is juist om op te vallen en niet hetzelfde te doen.
Als je advertentie voldoet aan je wensen en je klaar bent om hem live te zetten, maak dan altijd een tweede variant. Op deze manier kun je goed het verschil zien. Na een aantal kliks zul je meestal duidelijk zien welke advertentie het meest effectief is en dus de hoogste CTR behaalt. Op dat moment maak je een licht gewijzigde variant van de meest succesvolle advertentie en kijkt of je de CTR verder kunt verhogen. Dit proces herhaal je steeds, waardoor je leert wat wel en wat minder scoort onder je doelgroep. De CTR kan op deze manier voortdurend verder geoptimaliseerd worden.
Veel advertenties kunnen 24 uur per dag vertoond worden. Het loont de moeite om ook eens te experimenteren met advertentieplanning, waarbij je op specifieke dagen en tijdstippen biedingen aanpast of de campagne zelfs helemaal uitschakelt. Als blijkt dat de meeste mensen ’s avonds op werkdagen je site bezoeken, kan het interessant zijn om ook alleen op die momenten te adverteren. Je verhoogt daarmee de relevantie voor je bezoekers.