Hoe ga je om met concurrentie op jouw zoekwoord?

Leestijd: minuten

Als je merkt dat er minder op je advertenties wordt geklikt of constateert dat een concurrent hoger staat tussen de betaalde advertenties in de zoekresultaten, dan is het zaak om te zorgen dat jouw advertenties op bepaalde zoekwoorden weer hoger gaan scoren. Je concurrentie verslaan heeft veel positieve effecten: een groter marktaandeel, meer klanten, hogere omzet en daarmee meer winst! Er zijn een aantal goede manieren om je concurrentie in Google Ads te verslaan.

Analyseer de advertenties van de concurrent

Onderzoek op welke zoekwoorden je concurrent actief adverteert en bekijk goed hoe de advertenties zijn opgebouwd. Welke sterke en zwakke punten kun je ontdekken ten opzichte van jouw advertenties? Zijn er bepaalde zinnen of call-to-actions beter dan die van jou, of biedt je concurrent wellicht een betere prijs voor hetzelfde product of dezelfde dienst? Na een goede concurrentieanalyse kun je aan de slag om je eigen advertenties te verbeteren. Een handig hulpmiddel binnen Google Ads is de optie ‘Veilinggegevens’, om te zien hoe andere Google Ads-gebruikers die in dezelfde categorie actief zijn presteren. Je kunt per categorie statistieken inzien van onder meer impressies, klikken, CTR en de  gemiddelde advertentiepositie van alle Google Ads-adverteerders in de categorie. Je kunt de statistieken van je eigen campagne zo vergelijken met anderen.

Probeer een hogere kwaliteitsscore te krijgen

Door een hogere doorklikratio (CTR) te realiseren, stijgt de kwaliteitsscore van je advertentie in Google Ads. Je maakt je advertentie interessanter en dus relevanter voor je doelgroep. Google waardeert dit door per advertentie een hogere kwaliteitsscore toe te kennen en je advertenties daarmee hoger in de lijst met getoonde advertenties te plaatsen. Bovendien kun je op deze manier zelfs minder per klik of impressie gaan betalen, waardoor het mes aan twee kanten snijdt. Er zijn verschillende manieren om je kwaliteitsscore te verhogen.

Maak je advertentie nog gerichter

Door je advertentie specifieker te maken, benader je de doelgroep nog gerichter. Bekijk daarom of je de mogelijkheid hebt om de zoekwoorden waarop je momenteel veel concurrentie hebt nog verder kunt specificeren of uitbreiden. Google zal je belonen met een hogere positie vanwege je grotere relevantie van jouw advertentie en wellicht heb je minder concurrentie op de zoekwoorden waarop je actief biedt.

Bied hoger of maak slim gebruik van de optie ‘Concurrentie Overtreffen’

Binnen Google Ads is het mogelijk om gebruik te maken van de functie flexibele biedingsstrategie ‘target outranking share’, waarmee het mogelijk is om automatisch je concurrent(en) te overtreffen. Om de functie te gebruiken, voer je een domeinnaam in van de adverteerder die je graag wilt overtreffen. Uiteraard kun je zelf een maximum instellen en bepalen hoe ver je wilt gaan om tegen je concurrent op te bieden.

De online concurrentie wordt steeds groter, wat beter scoren met Google Ads ook tot een uitdaging maakt. AdOrbit heeft veel kennis opgebouwd en volgt de Google Ads-ontwikkelingen op de voet. Wil je weten wat wij mogelijk voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op via het contactformulier of bel gerust voor meer informatie.

Delen:

Meer weten?

Heb je een vraag, loop je ergens tegenaan of wil je meer weten over onze diensten?