Google Ads zelf doen of uitbesteden aan een specialist?

Leestijd: minuten

Met Google Ads (voorheen AdWords) is het gemakkelijk om te adverteren en jouw doelgroep te bereiken. Het is een marktplaats voor advertenties. O.a. de biedingen en volumes kunnen per dag (of zelfs per uur) verschillen. Daarnaast is het ook belangrijk om juist veel irrelevant verkeer uit te sluiten. Ondanks dat het in de basis simpel oogt kan […]

Met Google Ads (voorheen AdWords) is het gemakkelijk om te adverteren en jouw doelgroep te bereiken. Het is een marktplaats voor advertenties. O.a. de biedingen en volumes kunnen per dag (of zelfs per uur) verschillen. Daarnaast is het ook belangrijk om juist veel irrelevant verkeer uit te sluiten.

Ondanks dat het in de basis simpel oogt kan het toch flink complex zijn. Je bent nu aan het overwegen of je de campagnes zelf wilt gaan bouwen en optimaliseren of dat je het uitbesteed aan een Google Ads specialist zoals Brandforward. 

In dit artikel staan een aantal overwegingen die je mee kunt nemen in deze keuze.

Wat gebeurt er met doorlopende optimalisatie van Google Ads?

Met doorlopende optimalisatie worden de campagnes meerdere keren per week bekeken en bijgestuurd. Er wordt o.a. gekeken of de biedingen nog goed ingesteld zijn en of het vekeer nog relevant is. Zoekwoorden die weinig kosten en goed converteren worden opgeboden, zoekwoorden die duur zijn en weinig opleveren worden afgewaardeerd. Ook wordt irrelevant verkeer uitgesloten van weergave. Je wilt hier namelijk niet voor betalen. Daarnaast gebeurt er o.a. ook:

  • Er worden nieuwe zoekwoordthema’s toegevoegd
  • Advertentieteksten toevoegen
  • Advertentieteksten A/B testen
  • Advies over hoe landingspagina’s geoptimaliseerd kunnen worden
  • Extensies worden geoptimaliseeerd
  • Shopping en remarketing optimalisatie (indien dit bestaat)

Met doorlopende optimalisatie heb je uiteindelijk beter presterende campagnes die voor meer relevant verkeer zorgen. Of deze campagnes goed converteren hangt uiteraard af van o.a. prijs, uitstraling en usability van de website. Ook hier geven wij adviezen indien er zaken zijn die verbeterd kunnen worden.

Complexiteit van de campagnes

De complexiteit van de campagnes speelt een rol.  Het maakt wel uit of je maar 1 product of dienst verkoopt of een webshop met duizenden producten. 

Met slechts 1 product of dienst blijven de campagnes ook overzichtelijk en prima te behappen. Een beetje webwinkel kan bestaan uit honderden advertentiegroepen met duizenden zoekwoorden en dan is het een stuk lastiger om te bepalen wat er goed of niet goed gaat. Hier is veel ervaring en aandacht voor nodig om dit goed te doen.

Beschikbare klikbudget

Het budget is ook een belangrijke factor. Alle online marketingbureau’s rekenen maandelijkse kosten om campagnes doorlopend te optimaliseren. De maandelijkse kosten kunnen per bureau variëren maar bij Brandforward kun je al terecht vanaf €125 per maand.

Als je bijvoorbeeld een klikbudget hebt van €100 per maand dan staat dit niet in verhouding tot de kosten van het doorlopend beheren van de campagnes. In dat geval kun je beter zelf zo nu en dan zelf in de campagnes kijken en waar nodig bijsturen.

Met een hoger budget is doorlopende optimalisatie eerder gerechtvaardigd en zinvoller.

Conversiewaarde van jouw producten of diensten

Het maakt ook uit wat je verkoopt. Artikelen met een lage conversiewaarde zetten met een lager budget minder zoden aan de dijk dan artikelen met een hoge conversiewaarde.

Een voorbeeld:

Stel: je hebt een klikbudget van €100 per maand en je krijgt met dit budget 15 orders. Iedere conversie kost dan €6,66. Als de gemiddelde orderwaarde €20 is dan is het totaal aan orderwaarde €300. Als je daar dan bijvoorbeeld €125 vanaf haalt voor het doorlopend optimaliseren dan houdt je over:

€300 (inkomsten) – €100 (budget) – €125 (kosten optimaliseren) = €75

Je ziet dat er dan weinig winst overblijft.

Als je een product of dienst verkoopt die een orderwaarde van bijv. €500 dan is het een heel ander verhaal. Stel: voor €100 krijg je 5 orders. De kosten per conversie zijn dan €20 (flink hoger) maar je haalt ook €2500 aan conversiewaarde binnen. Dan is er wel ruimte voor doorlopende optimalisatie.

Helaas is het zo dat het voor producten en diensten met een hoge conversiewaarde doorgaans duur is om voor te adverteren. De CPC’s (Kosten per Click) kunnen flink oplopen. 

Features van de campagnes

Naast adverteren in de zoekresultaten kan er ook geadverteerd worden in Google Shopping, display (remarketing) en Youtube. Het kan behoorlijk complex zijn om deze kanalen te optimaliseren. Het kan een overweging zijn om campagnes om deze reden uit te besteden aan een marketing bureau.

Ook het aantal campagnefeatures hangt weer samen met het budget: Ieder kanaal heeft weer zijn eigen budget nodig. Stel: je hebt €300 aan maandbudget wat neer komt op ongeveer €10 per dag. Je wilt hiermee adverteren op Google Zoeken, een display remarketing campagne, Youtube en Google Shopping. Per kanaal is er dan €2,50 beschikbaar als wij het voor het gemak even in vieren delen. Per kanaal kun je dan slechts een paar klikken per dag verwachten. Het is zeer onwaarschijnlijk dat dit goede resultaten op gaat leveren, zelfs met geoptimaliseerde campagnes.

Heb je een laag budget? Beperk dan het aantal kanalen waarop je gaat adverteren.

Conclusie

Het uitbesteden van online marketing campagnes is in een aantal gevallen zinvol. Als je een redelijk budget hebt en wilt adverteren op een flink aantal thema’s dan is het snel de moeite waard. Deze campagnes verdienen ook flink wat aandacht waardoor ze uiteindelijk beter presteren en meer opleveren. Naast het optimaliseren van de campagnes krijg je waardevolle online marketingadviezen kado. Immers: met betere landingspagina’s krijg je uiteindelijk meer conversies en nog beter draaiende campagnes. Doorlopende optimalisatie is dan ook sneller gerechtvaardigd.

Voor bedrijven met een klein budget en weinig advertentiethema’s is het niet heel zinvol om deze campagnes doorlopend te optimaliseren. De baten t.o.v. de kosten zijn in dit geval immers niet hoog genoeg. In deze gevallen is het beter om de campagnes geregeld zelf bij te sturen.

Ajeto!

Google Ads training

Zelf aan de slag met Google Ads? Bij ons kun je ook terecht voor een training. Tijdens deze training ga je zelf jouw campagnes opzetten en wij leren jou dan alle tips en tricks zodat je zelfs met een laag budget kunt beginnen.

Meer weten over een Google Ads training? Neem dan contact met ons op.

Delen:

Meer weten over Google Ads?

Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen bij het adverteren op Google Ads?